Η θάλασσα του Αιγαίου κατά την 3η χιλιετία π.Χ. δεν είχε σύνορα, ούτε τα νησιά είχαν υφαλοκρηπίδες. Ηταν μια θάλασσα ανοικτή στους λαούς που την «όργωναν» με τα πλοία τους, ανταλλάσσοντας αγαθά, γνώσεις, συνήθειες, έθιμα, λατρείες, ακόμη και δοξασίες. Απόδειξη, η πυρά του Εκτορα και η πυρά του Πατρόκλου. Ιδια η τελετή καύσης των δύο επιφανών νεκρών των Ελλήνων και των Τρώων, όπως περιγράφεται από τον Ομηρο. Για μέρες συγκέντρωναν τα ξύλα από τα γύρω βουνά οι δύο αντίπαλοι στρατοί για να ανάψουν τη φωτιά και με κρασί έσβησαν τις φλόγες. Περισυνέλεξαν με ευλάβεια τα λευκά οστά κι ακολούθησαν νεκρόδειπνα.
Υπάρχουν πολλά που ενώνουν και άλλα τόσα που χωρίζουν τις δύο ακτές του Αιγαίου, τις Κυκλάδες και τη Μικρά Ασία, στα πολύ παλιά χρόνια, στην πρώιμη Χαλκοκρατία (3η χιλιετία π.Χ.). Κι αυτά προσπαθούν να διερευνήσουν Ελληνες και Τούρκοι επιστήμονες σε μια κοινή αρχαιολογική έκθεση με τίτλο «Κυκλάδες και Δυτική Μικρά Ασία στην 3η χιλιετία π.Χ.», την πρώτη ελληνοτουρκικής συνεργασίας, που εγκαινιάζεται στις 23 Μαΐου στην Κωνσταντινούπολη.
Οι προετοιμασίες της έκθεσης αυτής έχουν αρχίσει πριν από δύο χρόνια. Την επιμελούνται από ελληνικής πλευράς ο διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, και από τουρκικής η διευθύντρια του Μουσείου Σακίπ Σαμπαντσί, Νανζάν Ολτσέρ. Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην καινούργια πτέρυγα του Μουσείου Σαμπαντσί, η οποία αναπτύσσεται στα υπόγεια μιας έπαυλης του 19ου αιώνα, που ανήκε σε μια Αιγύπτια πριγκίπισσα. Είναι ένα ευρωπαϊκών προδιαγραφών μουσείο, που βρίσκεται στην περιοχή Εμιρτζάν, πάνω σε ένα λοφάκι, απ' όπου βλέπεις όλο το Βόσπορο.
Τα εκθέματα που έχουν επιλεγεί και από τις δύο πλευρές (270 συνολικά) επισημαίνουν τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές των πολιτισμών που αναπτύχθηκαν στα ελληνικά νησιά, στις ακτές και στην ενδοχώρα της σημερινής Τουρκίας από το 3200 π.Χ. και για μια ολόκληρη χιλιετία.
Από τουρκικής πλευράς, τα 200 αντικείμενα που θα εκτεθούν προέρχονται από τα κρατικά μουσεία της Κωνσταντινούπολης, της Σμύρνης, της Κιουτάχειας, της Τροίας και της Αγκυρας. Επίσης θα παρουσιαστούν και νέα ανασκαφικά ευρήματα του Λιμάν Τεπέ (αρχαίες Κλαζομενές), του Δορυλαίου (Εσκί Σεχίρ) και άλλες ανασκαφές.
Κεντρική θέση στην έκθεση θα έχει το περίφημο «τηγανόσχημο» αγγείο του Εθνικού Αρχαιολογικού, πάνω στο οποίο είναι χαραγμένο ένα πλοίο. Θα εκτεθούν, επίσης, μια χρυσή καρφίστα από τις Κυκλάδες και μια αντίστοιχη από την Τροία, τα γνωστά ειδώλια του «λυρωδού», του «αξιωματούχου» (ή κυνηγού), «βιολόσχημα» και «ραμφόσχημα» ειδώλια, αγγεία κατασκευασμένα με και χωρίς τροχό, αρύβαλλοι (μικρά αγγεία) με χρώμα στο εσωτερικό τους, διάφορα χρηστικά σκεύη και μεταλλικά αντικείμενα, στα οποία διερευνώνται κοινές δοξασίες, κοινά ταφικά έθιμα και τελετουργίες που εντάσσονται στον τομέα της ιδεολογίας, όπως έλεγε προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ο Νίκος Σταμπολίδης, παρουσιάζοντας το σκεπτικό της έκθεσης. Ενα πρώτο σύμπερασμα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι πως τα παράλια έχουν πολλά κοινά στοιχεία. Οσο βαδίζουμε όμως προς την ενδοχώρα, η εικόνα αυτή αλλάζει.
Το Μουσείο Σακίπ Σαμπαντσί, σε ανταπόδοση, θα οργανώσει το 2012 στην Αθήνα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, μια έκθεση χειρόγραφων κειμένων οθωμανικής καλλιγραφίας, όπως και άλλων σχετικών αντικειμένων. *
Υπάρχουν πολλά που ενώνουν και άλλα τόσα που χωρίζουν τις δύο ακτές του Αιγαίου, τις Κυκλάδες και τη Μικρά Ασία, στα πολύ παλιά χρόνια, στην πρώιμη Χαλκοκρατία (3η χιλιετία π.Χ.). Κι αυτά προσπαθούν να διερευνήσουν Ελληνες και Τούρκοι επιστήμονες σε μια κοινή αρχαιολογική έκθεση με τίτλο «Κυκλάδες και Δυτική Μικρά Ασία στην 3η χιλιετία π.Χ.», την πρώτη ελληνοτουρκικής συνεργασίας, που εγκαινιάζεται στις 23 Μαΐου στην Κωνσταντινούπολη.
Οι προετοιμασίες της έκθεσης αυτής έχουν αρχίσει πριν από δύο χρόνια. Την επιμελούνται από ελληνικής πλευράς ο διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, και από τουρκικής η διευθύντρια του Μουσείου Σακίπ Σαμπαντσί, Νανζάν Ολτσέρ. Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην καινούργια πτέρυγα του Μουσείου Σαμπαντσί, η οποία αναπτύσσεται στα υπόγεια μιας έπαυλης του 19ου αιώνα, που ανήκε σε μια Αιγύπτια πριγκίπισσα. Είναι ένα ευρωπαϊκών προδιαγραφών μουσείο, που βρίσκεται στην περιοχή Εμιρτζάν, πάνω σε ένα λοφάκι, απ' όπου βλέπεις όλο το Βόσπορο.
Τα εκθέματα που έχουν επιλεγεί και από τις δύο πλευρές (270 συνολικά) επισημαίνουν τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές των πολιτισμών που αναπτύχθηκαν στα ελληνικά νησιά, στις ακτές και στην ενδοχώρα της σημερινής Τουρκίας από το 3200 π.Χ. και για μια ολόκληρη χιλιετία.
Από τουρκικής πλευράς, τα 200 αντικείμενα που θα εκτεθούν προέρχονται από τα κρατικά μουσεία της Κωνσταντινούπολης, της Σμύρνης, της Κιουτάχειας, της Τροίας και της Αγκυρας. Επίσης θα παρουσιαστούν και νέα ανασκαφικά ευρήματα του Λιμάν Τεπέ (αρχαίες Κλαζομενές), του Δορυλαίου (Εσκί Σεχίρ) και άλλες ανασκαφές.
Κεντρική θέση στην έκθεση θα έχει το περίφημο «τηγανόσχημο» αγγείο του Εθνικού Αρχαιολογικού, πάνω στο οποίο είναι χαραγμένο ένα πλοίο. Θα εκτεθούν, επίσης, μια χρυσή καρφίστα από τις Κυκλάδες και μια αντίστοιχη από την Τροία, τα γνωστά ειδώλια του «λυρωδού», του «αξιωματούχου» (ή κυνηγού), «βιολόσχημα» και «ραμφόσχημα» ειδώλια, αγγεία κατασκευασμένα με και χωρίς τροχό, αρύβαλλοι (μικρά αγγεία) με χρώμα στο εσωτερικό τους, διάφορα χρηστικά σκεύη και μεταλλικά αντικείμενα, στα οποία διερευνώνται κοινές δοξασίες, κοινά ταφικά έθιμα και τελετουργίες που εντάσσονται στον τομέα της ιδεολογίας, όπως έλεγε προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ο Νίκος Σταμπολίδης, παρουσιάζοντας το σκεπτικό της έκθεσης. Ενα πρώτο σύμπερασμα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι πως τα παράλια έχουν πολλά κοινά στοιχεία. Οσο βαδίζουμε όμως προς την ενδοχώρα, η εικόνα αυτή αλλάζει.
Το Μουσείο Σακίπ Σαμπαντσί, σε ανταπόδοση, θα οργανώσει το 2012 στην Αθήνα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, μια έκθεση χειρόγραφων κειμένων οθωμανικής καλλιγραφίας, όπως και άλλων σχετικών αντικειμένων. *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
τα σχόλια μπορούν να είναι μόνο υπεύθυνα και αιτιολογημένα.Οι ύβρεις και οι ανώνυμες επιθέσεις σε πρόσωπα ,επιχειρήσεις ,νομικά πρόσωπα, φορείς δημόσιας διοίκησης ,ονομαστικά, και άλλους,απαγορεύονται και κατεβαίνουν από το blog με παρεμβαση του διαχειριστή.Όλα τα σχόλια δημοσιεύονται με την ευθύνη του υπογράφοντα κάθε φορά.Ο διαχειριστής δεν ασκεί ποτέ κανενός είδους λογοκρισία.